تایمر یک بلوک تابع می باشد که می ‌تواند شمارش را به صورت صعودی یا نزولی تا رسیدن به یک مقدار از پیش تعیین شده ، انجام دهد . در ادامه این مقاله به تفاوت تایمر و شمارنده می پردازیم .

تفاوت تایمر و شمارنده در چیست ؟

شمارنده هر تایمر برای چرخه بیش تر می باشد . حداکثر سرعت شمارش 1 از فرکانس اسیلاتورشان با هم فرق دارد . یک تایمر از فرکانس ساعت داخلی استفاده می کند و تأخیر ایجاد می کند در حالی که کانتر برای شمارش پالس از سیگنال خارجی استفاده می کند .

شمارنده چیست و چه کاربردی دارد ؟

برای تفاوت تایمر و شمارنده باید بدانید که شمارنده فعالیتش بر اساس منطق می ‌باشد . شمارنده به صورت یک مدار دیجیتال متوالی می ‌باشد که اجزایی مانند خط ورودی که با نام کلاک شناخته می‌ شود و چند خط خروجی را در بر گرفته است .

افراد از کانترها ممکن است برای انجام یک یا چندین فعالیت استفاده کنند . هنگامی که قصد تعیین نمودن زمان و یا سرعت را داشته باشیم ، می توان از شمارنده استفاده کرد .

تایمر چیست و چه کاربردی دارد ؟

برای تفاوت تایمر و شمارنده باید بدانید که نوع خاصی از ساعت می باشد که در فواصل زمانی مشخصی مورد استفاده قرار می گیرد . این دستگاه از یک بازه زمانی مشخص شروع به کار می کند وبرای تولید تاخیر زمانی کاربرد دارد .

انواع تایمرهای دیجیتال و آنالوگ  به صورت گسترده ای در صنایع مختلف آشپزخانه های صنعتی ، صنایع غذایی و دارویی ، صنایع بسته بندی استفاده می شوند.

هدف تایمر کنترل زمان و زمان بندی قطع و وصل تجهیزات مختلف یا مانیتورینگ زمان کارکرد المان های مختلف می باشد . امروزه به جهت اهمیت صرفه‌ جویی و بهینه‌ سازی مصرف انرژی ، استفاده از تایمرها و سنسورهای مربوطه اهمیتی دو چندان یافته است .

شمارنده دیجیتال به چه صورت استفاده می شود ؟

شمارنده دیجیتال به کانتری گفته می ‌شود که هیچ گونه قطعات مکانیکی در آن استفاده نشده باشد . نمایشگر کانترهای دیجیتال به شکل LCD  و یا LED می‌ باشد .

هنگامی که کانترهای دیجیتال با کانترهای مکانیکی مورد مقایسه قرار می‌ گیرند ، می توان به سرعت بالاتر کانترهای دیجیتال پی برد و همین عامل سبب شده عملکرد بهتری داشته باشند . همین کاربرد ها نشان دهنده تفاوت تایمر و شمارنده می باشد که باید به آن دقت کنید .

حالت های مختلف تایمر چند دسته می باشد ؟

تایمر ها چهار حالت دارند که عبارتند از: حالت 1 تا 3 هر دو تایمر 1 و 0 . در حالت 0 به عنوان کانترهای 8 بیتی کار می کنند . ثبت تایمر به عنوان یک رجیستر 13 بیتی متشکل از 8 بیت TH1 و 5 بیت پایین TL1 تنظیم شده است .

3 بیت بالای TL1 نامشخص هستند . تنظیم پرچم اجرا (TR1) ثبت را پاک نمی کند . پرچم وقفه TF1 زمان را تنظیم می کند که تعداد از 1 ثانیه به  0 ثانیه برسد . عملکرد حالت 0 برای تایمر 0 همانند تایمر 1 می باشد .

نحوه ی عملکرد تایمرها به صورت کلی چگونه است ؟

در تفاوت تایمر و شمارنده بدانید که تایمر بعد از وصل تغذیه شروع به شمردن زمان خواهد کرد و بعد از این که زمان تعیین شده را سپردی کرد ، رله یا رله های آن فعال می شود و منجر به قطع یا وصل مدار می گردد .

در برخی تایمرها بلافاصله بعد از اتصال تغذیه ، تایمر شروع به اندازه گیری زمان نمی کند تا زمانی که پایه مربوط به استارت توسط اپراتور، میکروسوییچ یا سنسور فعال شود .

بعد از فعال سازی این پایه ، تایمر شروع به کار می کند . بعد از سپری شدن زمان و صدور فرمان توسط  تایمر، دوباره با وصل مجدد تغذیه ( یا تحریک پایه استارت ) تایمر کار خود را از نو شروع  می کند .

تفاوت تایمر و شمارنده

در تفاوت تایمر و شمارنده باید گفت که کانتر وسیله ای می باشد  که با توجه به سیگنال ساعت ، تعداد دفعاتی که یک رویداد یا فرآیند خاص روی داده است را ذخیره خواهد کرد .

برای شمارش حوادثی که در خارج از میکرو کنترلر اتفاق می افتد ، استفاده می شود . در الکترونیک ، کانترها با استفاده از مدارهای نوع رجیستری مانند فلیپ فلاپ ، به راحتی قابل اجرا هستند .

شما در این مقاله با تفاوت تایمر و شمارنده آشنا شدید و می توانید هنگام خرید این محصولات از سایت معتبر آتونیکس صنعت ، دستگاهی را که برای مکان مورد نظز شما مورد نیاز است خریداری نمائید .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *